„Renault Optifuel Training“ suderinta technikos ir vairavimo pažanga

Viena iš didžiausių sunkvežimių gamintojų Europoje „Renault trucks“ jau kelerius metus vykdo taupaus ir efektyvaus vairavimo programą „Optifuel Training“. Šių metų lapkritį kaimyninėje Lenkijoje įvyko jau trečios baigiamosios šios vairuotojų mokymo programos varžybos, kurių metu apdovanoti patys geriausi vairuotojai.
„Renault Optifuel Training“ suderinta technikos ir vairavimo pažanga
Renault

Transporto įmonių vadovai dažnai susiduria su tokiomis opiomis problemomis kaip prastas vairuotojams patikėtų vilkikų eksploatavimas bei pernelyg didelės degalų sąnaudos. Pirmiausiai kyla abejonių dėl darbuotojų sąžiningumo, tačiau dažnai tai nėra masinės degalų vagystės. Vairuotojams paprasčiausiai trūksta tam tikrų efektyvaus darbo įgūdžių, o vadybininkams – priemonių, kuriomis būtų įmanoma įvertinti kiekvieno vairuotojo darbo metodiką ir nustatyti daromas klaidas. „Renault trucks“ rado sprendimą, kaip padėti savo klientams. Pagrindinis „Optifuel“ programos tikslas – pakelti vairuotojų kvalifikaciją, patyrusių instruktorių dėka išmokyti juos efektyviai vairuoti vilkikus ir tokiu būdu sumažinti degalų sąnaudas. „Renault Trucks Polska“, kaip ir kitos šios kompanijos atstovybės Europoje, kartu su Lenkijos „Renault“ vilkikų pardavėjais ir padangų gamintojo „Michelin“ atstovybe bei tepalų gamintoju „Total“ šiemet apmokė 90 vairuotojų, kurie vėliau tarpusavyje varžėsi regionuose, o pabaigoje įvyko geriausio visos Lenkijos „Optifuel“ vairuotojo vardo varžybos buvusiame miesto Novy Miasto kariniame oro uoste prie Pilicos.

Per „Optifuel Training“ programą vairuotojai mokomi suprasti ekonomiško vairavimo, sumažinančio degalų sunaudojimą, pagrindus, detaliai susipažinti su vairuojama „Renault“ transporto priemone ir tuo pačiu sumažinti ilgalaikį dalių bei komponentų susidėvėjimą. Bene didžiausias šio konkurso privalumas – tiksliai registruojami daugelis važiavimo parametrų, turinčių įtakos vairavimo ekonomiškumui: laikas, degalų sąnaudos, vidutinis greitis, variklio stabdžio naudojimo efektyvumas, stabdymas pagrindiniais stabdžiais, pavarų perjungimo dažnis, išnaudojamas variklio maksimalus sukimo momentas. Visa tai registruojama tiksliai, tad vairuotojai iš instruktoriaus išgirsta ne bendrus pamokymus, o gauna įspūdingą savo vairavimo meno išklotinę. Ji negailestingai fiksuoja visas padarytas klaidas.

Vadybininkams ši programa padeda susipažinti su „Optifuel Infomax“ – prietaisu, kuris leidžia visą vilkiko kelionės laiką sekti vairuotojo darbo įgūdžius ir vykstantį degalų suvartojimą, suteikiant galimybę palyginti vairuotojų kvalifikaciją ir darbo specifiką. „Optifuel Infomax“ leidžia taupiai ir efektyviai stebėti visos kompanijos vilkikų judėjimą, rinkti statistinius ir individualius duomenis.

Taupumo pradžiamokslis

Pirmoji ir dažniausiai pasitaikanti klaida – vairuotojai nestebi tachometro parodymų ir nuolat naudoja pernelyg didelius variklio sūkius. Ta proga galima prisiminti automatinių pavarų dėžių kūrėjų tvirtinimą, kad automatai sunkvežimiams kuriami anaiptol ne dėl komforto, o dėl degalų taupymo – komfortas yra tik šalutinė tokių dėžių pasekmė. Tad vežėjai, neperkantys vilkikų su automatinėmis pavarų dėžėmis tik todėl, kad jie keliais tūkstančiais eurų brangesni už turinčius mechaninę pavarų dėžę vilkikus, turėtų pasidomėti abiejų modifikacijų degalų sąnaudomis. Paaiškėtų, kad po poros eksploatacijos metų „automatas“ ne tik atsipirko, bet jau duoda pelno.

Kita su pavarų mechaniniu perjungimu susijusi klaida – pernelyg dažnas „pusikių“ naudojimas. Kadangi naujieji sunkvežimių varikliai dabar labai elastingi (maksimalus sukimo momentas išlieka gana plačiame sūkių diapazone), nėra jokio reikalo ir prasmės jungti žemesnę pavarą, jei tachometro rodyklė dar laikosi „žaliojoje zonoje“. Juk pavaros perjungimo metu automobilis praranda dalį sukauptos kinetinės energijos, kuriai atkurti reikia papildomos energijos. Būtent todėl ekonomiško vairavimo instruktoriai vairuotojams dabar rekomenduoja pamiršti „pusikes“: jos galbūt pasiteisina kalvotose ir kalnuotose vietovėse, o mūsų geografinėje platumoje visiškai pakanka pagrindinių. Kuo rečiau jungiamos pavaros, tuo tolygiau rieda autotraukinys ir tuo mažiau dyzelino sudeginama.

Trečioji iš populiariausių klaidų – stabdžių naudojimas. Šiuolaikinių sunkvežimių kūrėjai pasiekė, kad stabdžių pedalas tapo vos ne rudimentine atauga. Jis iš esmės reikalingas vienam vieninteliam atvejui vairuotojo gyvenime – ekstremaliam stabdymui. Visas kitas stabdymo operacijas atlieka itin efektyvūs sunkvežimių variklių stabdžiai arba retarderiai. Vardan ko visa tai padaryta? Juk stabdyti pedalu taip natūralu. Tai, galima sakyti, įaugę į žmogaus pasąmonę. Matyt, tik tuo galima paaiškinti, kad po ranka turėdami efektyvias stabdymo priemones vairuotojai instinktyviai mina stabdžio pedalą. Variklinis stabdys ne tik padeda taupyti degalus, bet taupo ir stabdžių trinkeles. Šiandien sunkvežimiai su, kaip vairuotojai sako, savais stabdžiais nuvažiavę 400– 450 tūkst. km jau nebestebina. Tai pasiekti įmanoma tik naudojant kitokias greičio mažinimo priemones negu diskiniai arba būgniniai stabdžiai, paprastai tarnaujantys 200–250 tūkst. km. Todėl kai ataskaitoje matyti, kad vienas vairuotojas nuvažiavęs tą patį atstumą prie stabdžių pedalo prisilietė 2 kartus daugiau nei kitas, suprantama, jog mūsų vairuotojų ekonominio vairavimo galimybės dar neišsemtos.

Psichologinės kliūtys

Iki šiol nagrinėjome tik techninius ekonomiško važiavimo aspektus, tačiau nė kiek ne mažiau svarbūs bei aktualūs ir psichologiniai. Gaila, kad jų negalima užfiksuoti jokiais prietaisais, negalima pamatuoti sutaupytų degalų kiekiu, negalima įvertinti balais. Psichologija nulemia vairavimo stilių, kurio įtaka, kaip tvirtina specialistai, iki 10 proc. didesnės arba mažesnės dyzelino sąnaudos. Tai priklauso nuo kelių taip pat gana elementarių dalykų: kaip žmogus mato ir vertina situaciją kelyje, kaip prognozuoja galimą įvykių raidą, ar pajėgia priimti adekvačius sprendimus. Paprastas pavyzdys: vienas vairuotojas nemažindamas greičio artėja prie raudona šviesa degančio šviesoforo ir staiga stabdo. Rezultatas – prarasta kinetinė energija, keliais mikronais nudilusios stabdžių trinkelės, papildomi degalai naujam įsibėgėjimui. Kitas vairuotojas iš anksto sumažins greitį ir prie šviesoforo arba ramiai sustos, arba dar važiuodamas sulauks žalios šviesos ir sankryžą kirs nesustodamas. Tai, kad toje pačioje kelio atkarpoje vienas vairuotojas stabdė beveik šimtą kartų dažniau už kitą, sako, jog stabdžių mėgėjas arba negali prognozuoti situacijos kelyje, arba nežino ir nevertina stabdymo proceso įtakos degalų sąnaudoms.

Baigiamosiose varžybose buvo galima stebėti įspūdingus mokymo proceso rezultatus. Didžiuliame buvusiame kariniame oro uoste buvo įrengta 6,2 km ilgio sudėtinga trasa, imituojanti visus įmanomus posūkius, su kokiais galima susidurti vežant krovinį judriu ruožu, nuo laviravimo tarp galimai pasitaikančių kitų transporto priemonių iki staigaus apsisukimo tuščiame angare. Vairuotojai demonstravo mokymo metu įgytus sugebėjimus kuo greičiau įveikti užduočių ruožą, tuo pat metu sunaudojant kiek įmanoma mažiau degalų ir „negadinant“ vilkiko. Varžomasi buvo dviem vilkikais – „Renault Magnum 480.19T“ ir „Renault Premium Route Truck Racing 460.19T“, su „Michelin X Energy SaverGreen“ padangomis. Vairuotojai parodė tikrai įspūdingus pasiekimus, nors, pasak Lukaszo Kurcbardo, atsakingo už „Renault Trucks Polska“ „Optifuel“ programą, jie vis dar neprilygo savo instruktoriams. Varžytis tikrai buvo dėl ko, nes pagrindiniu apdovanojimu buvo „Optifuel“ mokymų programa skirta visiems prizininko atstovaujamos kompanijos vairuotojams ir vadybininkams.

Nugalėtojai

Varžybų nugalėtojas, Olštyno kompanijos „Arwa“ vairuotojas Michalas Walentynowiczius, džiaugėsi ne tik nauju titulu, bet ir pabrėžė, jog „Optifuel“ programa jam suteikė labai vertingų ir ilgai siektų tobulesnio vairavimo įgūdžių. „Skirtumą tarp savo ankstesnių ir dabartinių sugebėjimų galėčiau palyginti tik su jausmu, kai pradedi ir sėkmingai baigi teisių vairuoti vilkiką kursus“, – įspūdžiais dalijosi vairuotojas. Nemažiau patenkinti programos rezultatais buvo ir vairuotojus mokymams delegavusių kompanijos vadovai, sutartinai minėję, jog šie mokymai suvaidino didelį vaidmenį ne tik mokinant vairuotojus taupiai ir efektyviai naudoti degalus, bet ir suteikė jiems didesnį pasitikėjimą savimi bei paskatino artimesnį bendravimą. Per šiuos kursus ir vairuotojai, ir vadybininkai bei vadovai turėjo progą patobulinti efektyvaus tarpusavio bendradarbiavimo įgūdžius ir pajusti sėkmingus nuoširdaus komandinio darbo rezultatus.

© VšĮ Baltijos projektų ir leidybos centras