Antrą kartą šalyje vykstantys „Lietuvos transporto lyderių“ rinkimai, inicijuoti asociacijos „Linava“ ir bendrovės „Swedbank“ kartu su partneriais, jau įpusėjo. Šių rinkimų globėja, kaip ir pernai, tapo Susisiekimo ministerija. Pagrindinis rinkimų tikslas – ne tik įvertinti ir atkreipti dėmesį į transporto ir logistikos sektoriaus lyderius, bet ir įrodyti, kad Lietuvai šis sektorius yra labai svarbus tarptautiniu mastu didinant šalies konkurencingumą. Kartu su logistikos paslaugomis jis sukuria ženklią šalies BVP dalį. Šie rinkimai taip pat yra puiki proga rinkos dalyviams parodyti efektyvaus verslo pavyzdžių ir uždegančių iniciatyvų.
Krovinių išvežiojimo meistras – DAF LF

DAF
Naujoji DAF LF serija išsiskiria manevringumu, patogiu įlipimu ir išlipimu iš kabinos bei funkcionalumu. Nepakrauto sunkvežimio masė nėra didelė, o naudingoji apkrova, komfortas, techninės charakteristikos ir degalų sąnaudų statistika – viena iš geriausių savo klasėje. Tai idealūs sunkvežimiai išvežioti kroviniams nedideliais atstumais, o jų bendrosios masės diapazonas itin platus – nuo 6 iki 21 t. Šie automobiliai patogūs vairuotojams, lengvai valdomi. Modernus sunkvežimio dizainas ir išvaizda, išryškintos apatinių ir viršutinių priekinių grotelių formos su aliuminio juostelėmis suteikia tvirtumo įspūdį. Milžiniški šoniniai veidrodėliai pagerina matomumą, o „katės akių“ formos priekiniais žibintais naujos kartos sunkvežimiai vizualiai skiriasi nuo savo pirmtakų.
Patrauklus interjeras
Atidarius dureles apdailos stilius ir kokybė labiau primena ne sunkiam darbui skirtą sunkvežimį, o lengvąjį automobilį. Puikiai dera spalvos ir medžiagos, todėl naujųjų LF kabina – maloni ir patogi darbo vieta. Naujos konstrukcijos priekinė panelė ir modernus prietaisų skydelis, reguliuojamas vairas su integruotais valdymo įtaisais ir oro pagalvėmis, puikiai numatytos rankenėlių ir jungiklių vietos – ergonomiška darbo aplinka buvo vienas iš svarbiausių tikslų konstruojant LF serijos sunkvežimius.
Nauji galingi varikliai
Keturių ir šešių cilindrų PACCAR varikliai yra didesnio darbinio tūrio, o jų sukimo momentas ir galia 20 proc. didesni. Šie varikliai išsiskiria geresnėmis kuro sąnaudomis: lyginant su ankstesnės kartos varikliais, jos yra 4 proc. mažesnės. Didelis LF serijos variklių diapazonas leidžia rinktis nuo 140 iki 280 AG variklius. Visi jie atitinka griežtus Euro 5 emisijos standartus. Be to, jiems nereikia kietųjų dalelių filtro, nes Krovinių išvežiojimo meistras – DAF LF šiuose varikliuose įdiegta bendrosios kuro magistralės įpurškimo sistema ir SCR išmetamųjų dujų valymo technologija.
Automatinės „AS-Tronic“ pavarų dėžės
LF serija siūlo dar vieną naujovę – „AS-Tronic“ pavarų dėžes visų tipų automobiliams. Ši automatinė šešių pakopų pavarų dėžė veikia elektroninės sistemos pagrindu, kuri parenka optimalią pavarą automobiliui, todėl kuro sąnaudos yra gerokai mažesnės, o vairuotojas gali mėgautis komfortu ir visą dėmesį skirti keliui.
DAF LF serijos tipo sunkvežimio panaudojimo galimybės labai didelės – nuo vietinio iki tarptautinio krovinių išvežiojimo, nuo nedidelių gabaritų savivarčio iki šiukšliavežės, gaisrinės ar kelių valymo mašinos. Šiems tikslams pasiekti būtina didelė automobilių modifikacijų ir komplektacijų pasiūla.
Taupus specialistas – „Mercedes-Benz Atego“

Daimler Chrysler
Vokietijos gamintojo lengvasis sunkvežimis pasižymi puikiu manevringumu, ekonomišku varikliu, santūriomis eksploatacijos išlaidomis ir patvarumu. „Atego“ šeimoje sunkvežimių pasirinkimas itin platus – nuo 6,5 iki 16 t bendrosios masės, skirtų prekėms išvežioti, tolimiesiems reisams vykdyti bei platforma papildomai įrangai montuoti. Važiuoklė gali būti panaudota ne tik prekių paskirstymo reikmėms, bet ir savivarčiams, šiukšlių presams, kranams, šaldytuvams. Prireikus, „Atego“ savininkas gali be didelio vargo pakeisti automobilio konstrukciją ir pritaikyti jį savo verslo poreikiams. Visa automobilio konstrukcija, variklis bei perdavimo mechanizmas nesukelia problemų netgi naudojant juos itin sunkiomis sąlygomis. „Atego“ siūlomi ir su keturių varomųjų ratų sistema.
Galingi ir taupūs varikliai
Pirkėjams suteikiama galimybė pasirinkti keturių ir šešių cilindrų 4,25 ir 6,37 l darbinio tūrio variklius, kurių galingumas svyruoja nuo 122 iki 279 AG. Sunkvežimiai siūlomi su trijų tipų šešių pavarų dėžėmis ir naujoviška devynių pavarų tiesioginio perjungimo pavarų dėže „Telligent“, kurios automatika padeda tausoti degalus. Šis „Mercedes-Benz“ pasižymi ilgesniu techninio aptarnavimo intervalu – trumpų reisų krovininio automobilio techninę apžiūrą reikia atlikti kas 60 tūkst. km, tolimųjų reisų automobilių – kas 100 tūkst. km.
Atspari galinė pakaba ir korpusas
Automobiliui dar daugiau patogumo suteikia naujoviškos, priežiūros nereikalaujančios ašys. „Atego“ galinė ašis bei reduktorius dirba itin tyliai. Ši ašis maždaug 70 kg lengvesnė už pirmtakes ir atlaiko didesnę apkrovą.
Standartinėje sunkvežimio įrangoje siūlomos parabolinės ašys, turinčios priežiūros nereikalaujančias molekulinės gumos įvores.
„Telligent“ sistema automobilį galima šiek tiek pakelti arba nuleisti, pavyzdžiui, iki iškrovimo platformos aukščio. Dvidalis lengvas korpusas gerai apsaugotas nuo korozijos. Gamykloje rėme išgręžiamos skylės įvairiai papildomai įrangai, tad ją sumontuoti gana paprasta.
Atnaujintasis „Mercedes-Benz Atego“ – taupus ir ekologiškas lengvasis sunkvežimis su „Blue Tech“ sistema, kuriai naudojamas „Ad Blue“ skystis.
Nepakeičiamasis tiekėjas – „IVECO Eurocargo“

Iveco
Naujasis „Eurocargo“ paveldėjo visus geriausius savo pirmtakų, pasirodžiusių dar 1991 m., bruožus. Jis net 8 kartus buvo apdovanotas „Metų sunkvežimio“ titulu. Iki pat 2007 m. pabaigos pagaminta ir parduota daugiau kaip 400 tūkst. šios transporto priemonės vienetų. Naujasis sunkvežimis atsinaujino tiek savo išore, tiek vidumi. „Bertone“ studijos sukurtas išorės vaizdas paremtas paskutiniais dizaino kriterijais. Nors sunkvežimio kabina išsiskiria nauju dizainu, tačiau IVECO šeimos bruožai aiškiai matomi. Moderni ir stilinga kabina suteikia malonumo vairuojant šį automobilį.
Naujojo sunkvežimio interjeras papuoštas ergonomišku monochrominiu plastiku bei patogiomis sėdynėmis, aptrauktomis naujos kartos tekstile.
Kabinos formą pagražina šoniniai oro deflektoriai, kurie nukreipia oro srautus, apsaugo dureles ir rankenėles nuo nešvarumų. Naujų formų lempos integruotos į plastikinį bamperį, kuris kartu su ratų arkomis gali būti nudažytas ta pačia, kaip ir kabinos, spalva.
Be buvusių pavarų dėžių, kurios buvo gerokai palengvintos, pasiūlyta naujos kartos ZF „Eurotronic“ pavarų dėžė. „Alison“ firmos automatinė pavarų dėžė taip pat siūloma sunkvežimiams nuo 7,5 iki 12 t. Galima pasirinkti iš septynių „Tector“ variklių ir dviejų skirtingų konfigūracijų, kuriose naudojamas „Common Rail“ aukšto spaudimo įpurškimas. Naujieji „Tector“ šeimynos varikliai apginkluoti SCR technologija, tad sunkvežimis atitinka Euro 5 ekologines normas.
Automobilio stabdžių sistema įgavo didesnio diametro stabdžių diskus. Įdiegus naująją stabdžių sistemą, pailgėjo jos aptarnavimo periodas. Naujajame sunkvežimyje be ASR ir ESP sistemų bus galima užsisakyti ir „Hill Holder“ sistemą, padedančią neriedėti atgal įkalnėje. Vairuotojas garsiniu signalu bus informuojamas apie neprisegtus saugos diržus, neuždarytas kabinos duris bei neįjungtą stovėjimo stabdį.
Sunkvežimių nuo 6 iki 26 t klasėje „Iveco Eurocargo“ galės pasiūlyti daugiau kaip 300 bazinių modelių ir apie 3 000 modifikacijų, kurios puikiai tinka įvairioms transporto, kelių priežiūros, komunalininkų bendrovėms ar kitoms tarnyboms. Buvo numatyta, kad „Eurocargo“ automobilių asortimentas atitiktų įvairiausius galimus pritaikymų ir operatorių reikalavimus. Žemos važiuoklės 4×2 modeliai puikiai tinka vežimams miesto ribose, o, pavyzdžiui, 4×4 modelis dėl savo standartinės visų ratų varymo pavaros nesunkiai įveikia net ir labai sudėtingus kelius. Tuo tarpu K modeliai turi diferencialo blokuotę, apsaugines radiatoriaus groteles, lakštinio plieno bamperius ir lengvai išvalomą saloną. Visa tai specialiai sukurta naudoti karjeruose ar statybos aikštelėse. Norintieji geriausio renkasi iš plataus „Eurocargo“ asortimento, mat komplektuojant sunkvežimį, galima pasirinkti daug alternatyvių variantų.
Patikrintas miestietis – „Renault Midlum“

Renault
Tai – Prancūzijos ir kitų Vakarų Europos miestelių pažiba, konstruktorių nuo pat pradžių kurtas miesto distribucijai bei vietinio išvežiojimo paslaugoms. Kompaktiškas, labai manevringas sunkvežimis darbą paverčia produktyvesniu, o vairuotojo kasdienybę apgaubia komfortu ir saugumu. Galimos 75 skirtingos „Renault Midlum“ važiuoklių konfigūracijos visoje bendrosios masės nuo 7,5 iki 18 t gamoje.
Variklių galios paletė taip pat plati – galima rinktis nuo 180 iki 300 AG. Siekiant patenkinti kylančią paklausą automatizuotoms pavarų dėžėms, yra galimybė pasirinkti „Optitronic“ automatinę pavarų dėžę, komplektuojamą su DXi5 ir DXi7 varikliais. Ši pavarų dėžė yra labai vertinama vartotojų, dirbančių mieste. Dėl degalų šių transmisijų sutaupoma iki 7 proc., lyginant su kuro sąnaudomis, esant mechaninei pavarų dėžei. Mažesnės degalų sąnaudos, mažesnė išmetamųjų dujų, sukeliančių šiltnamio efektą, emisija bei padidintas saugumas dėl visų diskinių stabdžių kartu su EBS – visa tai suderinta „Renault Midlum“ standartinėje įrangoje.
Suderintas it laikrodis
Naujoji automatinė pavarų dėžė suderinta, siekiant patenkinti specifinius prekių išvežiojimo verslo poreikius. Komfortas vairuotojui bei sumažėjusios veiklos sąnaudos – tai pagrindinės naujojo sunkvežimio gamintojų kortos, kuriomis jie žaidžia Europos rinkoje. Pavarų dėžės valdymo svirtelė yra pritvirtinta prie vairo, o visa susijusi informacija bei duomenys pateikiami skaitmeniniame prietaisų skydelyje – taip vairuotojas visą dėmesį gali sutelkti į kelią. Iš daugelio pavarų dėžės režimų galima išskirti labai naudingą „Economy“ režimą. Jis numato geriausią degalų sąnaudų bei transporto priemonės veiklos derinį ir automatiškai priderina sunkvežimio veiklą prie esamų eksploatavimo sąlygų, atsižvelgiant į kelio ir krovinio būklę. Labai pravers ir „Manoeuvre“ režimas, kuris padidina transporto priemonės vairavimo ir variklio darbo preciziškumą, esant mažiems greičiams, susiejant sankabos poziciją su akseleratoriaus pozicija. Elektroninė kontrolės sistema apsaugo sankabą ir pavarų dėžės mechanines dalis, taip neleisdama greitai joms susidėvėti.
Lieknas ir talpus
Siauriausia kabina rinkoje gamintojai vadina 2,10 m pločio siūlomą modifikaciją. Prireikus erdvesnės kabinos, rekomenduojama rinktis „Renault Premium Distribution“ modelį. Dėmesį verta atkreipti į lengvą, patogų ir saugų išlipimą bei įlipimą į kabiną – durys atsidaro 90º, neslidūs laipteliai. Atskirai pasirenkamos papildomai įstiklintos durys sudaro panoraminį vaizdą, padidina saugumą.
Visa tai dera su manevringumu, mat sunkvežimis išsiskiria mažu apsisukimo spinduliu – 7,220 mm esant ratų bazei 3,800 mm, bei sumažintomis iškyšomis, kurios leidžia patogiai manevruoti ankštose erdvėse.
Puikus krovumas, leidžiantis gabenti daugiau prekių ir iki 15 proc. sumažėjusios priežiūros sąnaudos – dar vienas Prancūzijos gamintojų koziris. „Renault Midlum“ įmanomas su 19 skirtingų ratų bazių, 3 kabinų variacijomis, puikiausiai pritaikomas prie įvairiausių veiklų. Galimi specialios paskirties modeliai: gaisrinės, šiukšliavežės, manipuliatoriai, evakuatoriai, šlavimo mašinos, cisternos.
Žvilgantis naujojo MAN TGL veidas

MAN
Naujasis bendrosios masės nuo 7,5 iki 12 t sunkvežimis MAN TGL, pelnęs „Truck of the Year 2006“ titulą, neseniai pristatytas nauju įžymios šeimos „Trucknology Generation“ veidu. Išoriškai jis pakito ne itin daug, tačiau kiek pakoreguoti žibintai ir žvilgantis variklio dangtis traukia akį. Išorėje negalima nepastebėti pagerintų aerodinaminių deflektorių, o sunkvežimio viduje vairuotojas gali mėgautis aukštos kokybės sėdynėmis ir ergonomiška darbo aplinka. Patrauklus daugiafunkcinis vairaratis yra jau serijinės įrangos sąraše L ir LX kabinose. Galima pasirinkti tris vairuotojo kabinas – C, L, LX, arba dvigubą kabiną.
Pakankamas galios rezervas
Automobilį galima pasirinkti su varikliais, kurių galia siekia nuo 150 iki 250 AG. Naujasis TGL dėl naujoviškos pavarų technologijos ir puikios transmisijos tapo daug ekonomiškesnis.
Naujieji galingi varikliai dabar aprūpinti nesudėtinga „MAN PURE DIESEL“ technologija. Tai yra naujos kartos, jau patobulinta išmetamųjų dujų recirkuliacija pagrįsta sistema, kuri kartu su žymiąja degalų įpurškimo sistema „Common-Rail“ leidžia švariau sudeginti kurą. Ši naujovė padėjo įdiegti griežtą ekologinį EEV standartą. MAN didžiuojasi, kad jų varikliams nebūtinos papildomos medžiagos, tokios kaip „Ad Blue“, o nauji varikliai suteikia galimybę laisvai važinėti miestuose, kur taikomas minėtas EEV standartas. Sunkvežimyje panaudota elektroniniu būdu valdoma stabdymo sistema (EBS) užtikrina maksimalią saugą. Galima užsisakyti elektroninę stabilumo programą (ESP), kuri dar labiau apsaugos vairuotoją ir gabenamą krovinį.
Krovumo nauda
Krovinių išvežiojimas tampa lengvu uždaviniu dėl optimizuoto svorio transporto priemonių su didesne krova. Gamintojai tikina, kad net 15 t TGL apkrovą galima sumažinti iki 11,99 t, todėl, pavyzdžiui, Vokietijoje jis gali būti eksploatuojamas nemokant papildomo mokesčio.
Naudodami specialiai „MAN Nutzfahrzeuge“ sukurtą sunkvežimių konfigūratorių, pagal savo poreikius galima pasirinkti tinkamą modifikaciją ir pritaikyti ją individualioms užduotims. Žinant, kokie apribojimai taikomi miestuose ar darbo aplinkoje, galima rinktis įvairaus aukščio ir krovumo sunkvežimius.
Sukurtas miesto ritmui – „Volvo FL“

Volvo
Naujasis „Volvo FL“ turi viską, pradedant nuo vienų ekonomiškiausių rinkoje jėgos agregatų iki plataus važiuoklių ir kabinų pasirinkimo. Važiuoklės konstrukcija yra pritaikyta įvairių antstatų montavimui bei darbui įvairiose srityse, tokiose kaip krovinių paskirtymas, šiukšlių surinkimas ar avarinių tarnybų paslaugos. Naujojo „Volvo FL“ širdis – visiškai nauja jėgainė, kuri leidžia lengvai valdyti sunkvežimį ir daro jį ekonomiška transporto priemone. Naujojo 7 l darbinio tūrio variklio galia siekia 240 arba 280 AG. Maksimalus sukimo momentas galimas plačiame sūkių diapazone – nuo 1200 iki 1700 aps/min. Dėl SCR išmetamųjų dujų filtravimo sistemos, kurioje naudojamas azoto oksidų emisiją mažinantis priedas „AdBlue“, naujasis D7E variklis atitinka įstatymuose numatytas Euro 5 emisijos normas.
„Protinga“ transmisija
Šiam sunkvežimiui galima rinktis 6 arba 9 greičių mechaninę pavarų dėžę. Jos turi pavarų perjungimo stiprintuvą, yra lengvai valdomos. Svirtis visiškai nevibruoja, pasižymi trumpa eiga ir labai aiškia pavarų perjungimo schema. „I-Sync“ yra intelektuali „Volvo“ transmisija, leidžianti automatiškai perjungti pavaras. Automatinę 6 greičių pavarų dėžę lengva ir patogu valdyti prietaisų skyde esančiais mygtukais. Negana to, su šia pavarų dėže galima taupyti degalus, nes variklis visada veikia optimalių sūkių diapazone. Pajudant iš vietos, hidraulinis sukimo momento transformatorius padeda išvystyti didelę galią. Automatinę pavarų dėžę galima rinktis visiems galimiems sunkvežimio „Volvo FL“ variklių variantams. Tai yra puikus pasirinkimas, kai reikia nuolat sustoti ir vėl pradėti važiuoti.
Taupančios ašys
Siūlomos trys galinių ašių versijos, pasižyminčios mažais energijos nuostoliais dėl trinties. Standartinė važiuoklė skirta krovinių paskirstymui, kelių valymo bei komunalinėms paslaugoms teikti. Taip pat galima pasirinkti važiuoklę su ekipažui pritaikyta kabina. Važiuoklė gali būti pritaikoma pasirenkant aukštį, ratų bazę, pakabą ir degalų bako dydį. Į sunkvežimį, kuris naudojamas miesto gatvėse, turi būti patogu įlipti ir išlipti, be to, turi būti užtikrintas puikus matomumas. Tai buvo atspirties taškas vairuotojo kabinos naujajam FL kūrimo metu. Galima rinktis iš trijų kabinos variantų – dieninė kabina, ilgesnė „Comfort“ kabina su vieta gultui ir ekipažo kabina, kurioje gali tilpti iki septynių žmonių. Sukurti trys įrangos paketai, kurie vairuotojo kabiną paverčia į specialiai pritaikytą darbo vietą: „Distribution“, „Distribution+“ ir „Vocational“. Suteikiama galimybė pasirinkti papildomą langą kabinos galinėje sienelėje bei galinės eigos vaizdo kamerą, taip pat papildomus langus apatinėse abiejų priekinių durelių dalyse ir langą už keleivio pusės durelių – visa tai itin pagerina matomumą. Visi „Volvo FL“ variantai turi diskinius stabdžius su EBS. Ši sistema ne tik sutrumpina stabdymo laiką, bet ir leidžia įdiegti tokią funkciją kaip „Hill Start Aid“, kuri neleidžia sunkvežimiui riedėti atgal pradedant važiuoti į įkalnę.
* * *
Pretendentai į šių metų „Lietuvos transporto lyderių“ rinkimų nominaciją „Lietuvos metų sunkvežimis 2010“ yra šeši naujausi ir moderniausi sunkvežimiai, kuriuos vienija svarbus požymis − bendroji masė. Specialistai juos vadina tiesiog „dvylikatoniais“, nes jų bendroji masė siekia 12 t. Tai − DAF LF, IVECO „Eurocargo“, MAN TGL, „Mercedes-Benz Atego“ ir „Volvo FL“. Komisijos nariai jau turėjo galimybę pamatyti ir išbandyti vienoje vietoje surinktus sunkvežimius. Komisiją sudaro 5 specialistai: Kęstutis Maldžius, IKI prekybos tinklo transporto vadovas, žurnalistas Kęstutis Bruzgelevičius, Kęstutis Keraminas, bendrovės MAXIMA LT Krovinių ekspedijavimo skyriaus vadovas, Tadas Blaževičius, bendrovės „Sanitex“ Transporto skyriaus vadovas, bei Aidas Nakčiūnas, UAB „Girteka“ transporto vadovas. Kuriam iš pretendentų komisija skirs daugiausiai balų, kol kas neaišku, tačiau komisijos nariai nuosekliai vertina ir žymi esminius privalumus bei trūkumus.