„Merkurijus“: tarp Rytų ir Vakarų

Šį rudenį sostinėje „Lietuvos geležinkelių“ surengta konferencija „Traukinys „Merkurijus“. Plėtra ir perspektyvos“ nubrėžė kombinuotų vežimų traukinio ateities gaires. Dėl naujų galimybių konferencijoje diskutavo potencialūs traukinio operatoriai ir krovinių siuntėjai: Lietuvos, Rusijos, Baltarusijos ir Kaliningrado geležinkelių atstovai.
„Merkurijus“: tarp Rytų ir Vakarų
Artūro Aušros

Intermodalinis konteinerinis traukinys „Merkurijus“ kursuos iš Kaliningrado ir Klaipėdos uostų per Vilnių į Maskvą. Manoma, jog šis maršrutas padės pritraukti naujų krovinių bei konteinerinių linijų. Lietuvos ir Rusijos geležinkelių atstovai sutaria, jog šis traukinys ir jo maršrutas reikalingi. Specialistų nuomone, „Merkurijus“ galėtų priimti iki 114 tradicinių jūrinių konteinerių (TEU) ir vienu reisu pakeistų apie 100 sunkvežimių.

Žengiami tvirti projekto įgyvendinimo žingsniai: sudaryta jo vykdymo darbo grupė, rengiami susitikimai, derinamos techninės detalės. Planuojama, kad projekte dalyvaus ir Susisiekimo ministerija, muitinės, pasienio tarnybos ir atitinkamos kitos valstybių institucijos.

Specialistai tikisi, kad didėjančios konteinerinių vežimų apimtys, suteiks galimybę pradėti kursuoti šiam traukiniui jau nuo ateinančių metų. Konteineriai iš Klaipėdos ir Kaliningrado uostų turės galimybę greitai ir saugiai pasiekti Maskvą. Dabar atliekama analizė šios krypties konteineriniams vežimams, siekiama išsiaiškinti galimą krovinių bazę.

Gali pratęsti į Kazachstaną

„Merkurijus“ turi geras perspektyvas vystytis, galimas ir traukinio maršruto pratęsimas į Kazachstaną. Specialistai paskaičiavo, jog traukinys vienu metu galėtų gabenti apie 106 TEU. Kol kas pervežimo tarifai dar derinami, tačiau manoma, kad jie nebus žemesni nei įprasta.

Jei viskas vyks pagal numatytą ir kruopščiai išanalizuotą planą, kombinuotų vežimų intermodalinis traukinys „Merkurijus“ kursuos tarp Kaliningrado ir Klaipėdos uostų bei Maskvos logistikos centrų. Intermodalinių vežimų vystymas yra ne tik Lietuvos, bet ir daugelio kitų šalių prioritetinė sritis. Verta pažymėti, kad tokiomis paslaugomis vis labiau domisi verslo įmonės, o konteinerių vežimo tendencijos kasmet išauga maždaug 10 proc.

Siekia pritraukti verslininkus

Diskusijos dalyviams siūlyta bendromis pastangomis formuoti konkurencingus automobilių transportui tarifus, kelti teikiamų paslaugų kokybę, panaudoti šiuolaikines informacines technologijas bei vystyti partnerystę pritraukiant verslo sektorių bei skatinant jį naudotis „žaliojo transporto“ paslaugomis. Steigiant pasienio kontrolės punktus nebuvo apskaičiuota aptarnauti tokius transporto srautus, kokie kerta sienas šiandien, todėl susidaro daugelio kilometrų eilės. Jose vairuotojams tenka laukti net po keletą parų. 57 vagonų sąstatas gali pakeisti 80–90 automobilinių konteinerių vežėjų ir sieną kirsti per pusvalandį. Toks transportavimo būdas taip pat yra efektyvus žmogiškųjų išteklių panaudojimo požiūriu – traukinį aptarnauja tik viena mašinistų brigada.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra įsitikinusi, kad traukinys „Merkurijus“ gali tapti krovinių gabenimo maršrutu Klaipėda – Minskas – Maskva pavyzdžiu. Priimti strateginiai sprendimai dėl konteinerinio traukinio „Merkurijus“ vystymo gali būti itin naudingi ne tik „Lietuvos geležinkeliams“, bet ir visai transporto sistemai.

© VšĮ Baltijos projektų ir leidybos centras