Konkursas šiemet tapo reikšmingiausiu įvykiu Lietuvos transporto ir logistikos srityje. Rinkimų „Lietuvos transporto lyderiai 2009“ tikslas – įvertinti ir atkreipti dėmesį į transporto ir logistikos sektoriaus geriausius atstovus ir sunkmečiu efektyvią veiklą vykdančias įmones.
Komisija, sudaryta iš vežėjų asociacijos „Linava“, ekspeditorių asociacijos „Lineka“ bei Lietuvos logistikos asociacijos vadovų, išrinko po tris pretendentus į kiekvieną apdovanojimą. Vertindami bendroves, komisijos nariai pastebėjo, kad įmonių veikloje taikoma gana daug modernių technologijų ir mažai kam žinomų veiklos modelių, todėl šiemet vienu iš pagrindinių vertinimo kriterijų buvo unikalių ar savo srityje inovatyvių sprendimų pritaikymas transporto bei logistikos versle.
Metų verslininkai
„Lietuvos metų vežėju 2009“ šiemet tapo keleivinio transporto bendrovė „Kautra“, sukūrusi centralizuotą siuntų paskirstymo sistemą autobusais Tradiciniame konkurse „Lietuvos transporto lyderiai 2009“, rengiamame vežėjų asociacijos „Linava“ kartu su žurnalu „Transportas“ bei Susisiekimo ministerija, apdovanotos novatoriškiausios šalies vežėjų, ekspeditorių ir logistikos bendrovės bei jų vadovai. Specialiai rinkimams suburta ekspertų komisija įvertino ir geriausią vežėjų versle naudojamą techniką. Ekspert ų komisija , sudaryta iš didži ųjų šalies prekyb os bei transp ort o įm oni ų specialist ų, išband ė 6 sunkvežimius ir 11 komercini ų furg onų. Lietuvoje bei įjungusi į ją didžiąją dalį šalies keleivių vežėjų. Pasitelkę bendrą siuntų paskirstymo centrą Kaune, vežėjai savo paslauga konkuruoja su žymiausiomis siuntų gabenimo bendrovėmis ir uždirba papildomų pajamų. Jie naudoja ir bendrą informacinę sistemą, skirtą siuntų srautui valdyti. „Lietuvos metų ekspeditoriumi 2009“ įvardinta bendrovė „Rhenus Svoris“. Šiemet ji pirmoji iš Baltijos šalių tapo ekspeditorius jungiančios prestižinės organizacijos „System Allianz Europe“ nare. Į ją priimami tik labai griežtus kriterijus atitinkantys privatūs ekspeditoriai, dirbantys šios organizacijos krovinių keitimosi sistemoje ir kokybės valdymo programose.
„Lietuvos metų logistikos operatoriumi 2009“ išrinkta bendrovė „VPA Logistics“, sukūrusi Klaipėdos logistikos centro koncepciją ir sėkmingai plėtojanti logistikos paslaugų verslą sunkmečiu.
Susisiekimo ministerija įsteigė specialią nominaciją „Lietuvos metų vadovas 2009“, jos nugalėtoju tapo Remigijus Žitkevičius, UAB „Vilniaus dobilas“ prezidentas.
Už naujausią transporto strategiją, kuri buvo sukurta šiemet ir ateityje pasitarnaus didinant per Lietuvą gabenamų krovinių srautą, Susisiekimo ministerija apdovanojo bendrovę „Transvelas“, atlikusią sunkiasvorių krovinių gabenimo per Lietuvą galimybių studiją. Šis darbas įvertintas „Lietuvos metų transporto strategija 2009“ nominacijoje.
Įvertino techniką
Ypatingas dėmesys rinkimuose skirtas pažangioms ir aplinką tausojančioms technologijoms populiarinti bei taikyti krovininėje technikoje ar logistikos operacijose. Ekspertų komisija, sudaryta iš didžiųjų šalies prekybos bei transporto įmonių specialistų, išbandė 6 sunkvežimius ir 11 komercinių furgonų.
„Lietuvos metų vilkiku 2010“ įvardintas distribucijos reikmėms skirtas sunkvežimis „Renault Midlum“.
Žurnalo skaitytojų balsais išrinktas ir didžiausias publikos simpatijas pelnęs sunkvežimis. Juo tapo „Iveco Eurocargo“.
Distribucijos ir vietinio krovinių gabenimo technikos specialistų komisija „Lietuvos metų krovininiu automobiliu 2010“ įvardino naująjį „Vokswagen Transporter“. Pagrindiniais vertinimo kriterijais tapo automobilių eksploatacijos ypatumai, vairavimo komfortas ir pritaikymas krovinių paskirstymo verslui.
Specialioji nominacija „Lietuvos metų pažangi technologija 2010“ atiteko Švedijos gamintojui „Scania“, sukūrusiam unikalią vairuotojų mokymo programą „Driver Support“, įdiegtą į sunkvežimio prietaisų skydelį. Ji įvertina vairuotojo vairavimo stilių, atsižvelgdama į vietovės reljefą, ir pataria, kaip efektyviai ir taupiai vairuoti sunkvežimį.
„Lietuvos metų vadovas 2009“: Remigijus Žitkevičius

BFL
Dviejų dešimtmečių verslo patirtį turintis UAB „Vilniaus dobilas“ prezidentas Remigijus Žitkevičius tiki, kad norint pasiekti sėkmę, būtina turėti aiškią viziją bei dėti visas pastangas ją įgyvendinti. Joks verslas neapsieis be vadovo užsispyrimo atlikti viską iki galo ir darbuotojų supratimo bei tikėjimo.
R. Žitkevičius versle – nuo pat 1988 m., todėl sukaupė nemažai patirties, taip pat ir įmonės valdymo sunkiuoju ekonominiu laikotarpiu. Jo vadovaujama bendrovė gabena krovinius į Baltijos, Europos bei NVS šalis, įmonės automobilių parką sudaro 80 žinomų Europos firmų vilkikų, pagamintų 2000–2008 m.
R. Žitkevičius laikosi nuostatos, kad norint sėkmingai plėtoti veiklą, būtinas įmonės darbuotojų palaikymas. Tai ypač aktualu dabar, kai vadovui tenka aiškinti, kodėl darbuotojui reikia dirbti daugiau, o atlygio gauti mažiau. Sudėtingu laikotarpiu prireikia visų įgūdžių ir žinių, kurių esant palankiai situacijai naudojama mažiau. Anot R. Žitkevičiaus, šiandien svarbiausia kuo greičiau prisitaikyti prie kintančios aplinkos sąlygų, įtikinti darbuotojus, kad kartais nemalonūs pokyčiai yra būtini.
Pagrindinis uždavinys, kurį šiuo metu R. Žitkevičius kelia savo vadovaujamai įmonei, – išgyventi ekonominį nuosmukį kuo mažesnėmis sąnaudomis ir ruoštis ateities plėtrai. Lietuvoje šiuo metu krovinių gabenimas smuko, tačiau galimybių įmonės vadovas įžvelgia kitose Europos valstybėse. Galimybės atsiranda nuolat, vadovo tikslas yra jas pamatyti ir pasinaudoti palankia susiklosčiusia situacija. Vis tik į ateitį kol kas žiūrima dar labai atsargiai – atslinkus nepalankiam laikotarpiui rinkos taisykles neretai iškreipia išorės veiksniai. Prieš keletą metų imdamasis veiklos įmonės vadovas greičiausiai gaudavo prognozuotą naudą, tačiau šiandien taip atsitinka retai. Išeitis, anot R. Žitkevičiaus, – analizuoti užsienio transporto rinkos tendencijas, tartis su partneriais kitose šalyse ir bandyti prognozuoti.
Vidmantas Pelėda: „Darbuotojai – didžiausias sėkmės variklis“

BFL
Vienos iš didžiausių lietuviško kapitalo ekspedijavimo paslaugas teikiančių įmonių UAB „Transekspedicija“ generalinis direktorius Vidmantas Pelėda, nominuotas Lietuvos metų vadovo apdovanojimui, teigia, kad svarbiausia pažinti savo darbuotojus, vadovautis griežtu moraliniu kodeksu bei turėti aiškią kryptį.
Anot V. Pelėdos, kiekvienas vadovas į organizaciją atsineša savo tradicijas, kryptį, nuostatas, kurias nori įskiepyti ir darbuotojams. Jis turi tvirtai žinoti, ko pats siekia ir aiškiai parodyti savo viziją aplinkiniams. Keičiantis situacijai, tiek bendrai ekonomikos, tiek įmonės finansinei, svarbiausia nepamiršti vadovautis griežtu moraliniu kodeksu bei atsirinkti, kas yra svarbiausia. V. Pelėda tiki, kad įmonės sėkmę nulemia jos darbuotojai, todėl sunkiuoju laikotarpiu pasirinko mažinti sąnaudas, tačiau darbuotojų neatleisti. Šiuo metu įmonėje dirba 219 žmonių.
Kiekvienas skyrius V. Pelėdos įmonėje dirba kaip atskira įmonėlė – kuo geriau jam sekasi, tuo daugiau jo darbuotojai gali uždirbti. Taigi patys žmonės yra motyvuojami siekti kuo geresnių rezultatų, neužsisėdėti vietoje ir neieškoti tykių užuovėjų. Vadovas aiškina, kad darbuotojai, skatinami sėkmės mokesčiu, sunkmečio sąlygomis dirba našiau nei augimo metu. Šios įmonės vadybininkai laikomi ypač iniciatyviais ir gerais specialistais. Nepaisant to, kad įmonės apyvarta sumažėjo, jų atlyginimai per sunkiuosius pusantrų metų nukrito tik 3 proc.
Pasak V. Pelėdos, pagrindinis uždavinys, kurį jis kelia įmonei, – prisitaikyti prie krizės sąlygų ir sėkmingai toliau plėtoti veiklą. Tam reikalinga įžvelgti perspektyviausias kryptis bei investuoti jau šiandien. Labiausiai kainos krito statybų sektoriuje, todėl įmonės vadovas numatė investuoti į naujos bazės statybą. Pamatyti perspektyvias kryptis, galimus investicinius projektus net ir sunkmečio sąlygomis padeda aplinkos stebėjimas bei nuolat kaupiamos žinios.
Mindaugas Grigelis: „Svarbiausia – įsiklausyti į aplinką“

BFL
Jau 75-tąjį gimtadienį atšventusios įmonės UAB „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis tiki, kad sėkmė tiek įmonę, tiek vadovą aplanko tuomet, kai pastarasis geba puikiai analizuoti aplinkos pokyčius bei jais remiantis laiku atlikti svarbiausius organizacijos valdymo sprendimus.
Svarbiausios vertybės, kuriomis M. Grigelis vadovaujasi kasdieniame darbe: sąžiningumas, įsiklausymas, demokratiškas požiūris. Jis spręsti problemas siekia ne nurodinėjimais, bet atviru dialogu ir supratingumu. Pasak įmonės direktoriaus, nėra vienos taisyklės, kaip vadovas turėtų elgtis, norėdamas sėkmingai dirbti. Visas sąlygas čia diktuoja besikeičianti aplinka, o ją stebėti padeda kaupiamos žinios, kompetencija ir patirtis. Sprendimų M. Grigelis nuolat ieško kartu su visu kolektyvu – tariasi su kolegomis, įsiklauso ir vertina kitų darbuotojų nuomonę.
Aplinkos stebėjimas, pasak vadovo, padeda numatyti ateities perspektyvas, pokyčius ir galimus išeities kelius. Prognozavimui būtinos gilios žinios, vadybinės kompetencijos, kurios gali būti efektyviai ugdomos. Vis dėlto kartais pravartu prisiminti ir išorės konsultantus. M. Grigeliui nebaisu pripažinti, kad ji visko nežino, tad įmonės valdymas kartais efektyvinamas finansų konsul-tantų, auditorių konsultacijomis ir patarimais.
Viešajame sektoriuje dirbanti įmonė šiandien išgyvena ne geriausius laikus, tačiau jos vadovas tiki, kad išeičių yra visuomet, tik reikia jų ieškoti. Pakilimo metu įmonė įsigijo 55 naujus autobusus, ekonominei situacijai pablogėjus pirko naudotus, o dar labiau pablogėjus – remontavo senus turimus automobilius. Šiandien įmonė, kurios vienintelis užsakovas yra Savivaldybė, tikisi sėkmingai išgyventi sunkmetį bei sulaukti naujų, asmeninio transporto atsisakiusių keleivių.
„Lietuvos metų vežėjas 2009“ – „Kautra“

BFL
„Lietuvos metų vežėju 2009“ šiemet tapo keleivinio transporto bendrovė „Kautra“. Įmonė yra viena iš didžiausių mūsų šalies keleivių vežėjų, aptarnaujanti 115 maršrutų Lietuvoje bei užsienyje ir per metus pervežanti apie 3 mln. žmonių. Šiuo metu jos technikos parką sudaro daugiau kaip 146 autobusai ir mikroautobusai, kurie nuolatos yra atnaujinami naujesniais ir modernesniais.
Bendrovė nominuota už tai, kad sukūrė centralizuotą siuntų paskirstymo sistemą autobusais Lietuvoje bei įjungė į ją didžiąją dalį šalies keleivių vežėjų. Pasitelkę bendrą siuntų paskirstymo centrą Kaune, vežėjai savo paslauga konkuruoja su žymiausiomis siuntų gabenimo bendrovėmis ir uždirba papildomų pajamų. Jie naudoja ir bendrą informacinę sistemą, skirtą siuntų srautui valdyti. „Kautros“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas sako: „Gautą apdovanojimą laikome didžiuliu mūsų daromų darbų įvertinimu ir milžinišku stimulu toliau siekti užsibrėžtų tikslų. Tai yra ne tik mūsų įmonės, bet ir mūsų idėjų bei verslo modelio įvertinimas. Jis tai pat svarbus ir kitoms kompanijoms, kurios gali prisidėti prie mūsų siūlomos siuntų gabenimo sistemos.“
Į priekį „Kautrą“ stūmė noras sujungti visas Lietuvoje keleivius vežančias įmones į vieną sistemą, leisiančią užsidirbti papildomų pajamų. Darbas buvo išties nelengvas, nes reikėjo suvienyti įmones, kuriose yra skirtingos nuosavybės formos, veikia skirtingos sutartys. Galiausiai pavyko pasiekti, kad kompanijos naudotųsi ne vien tais pačiais IT sprendimais, bet ir vienu prekės ženklu.
Suomijoje gimė idėja
Anot L. Skardžiuko, idėja apjuosti Lietuvą bendra siuntų gabenimo sistema, pagrįsta keleivių vežimu, gimė pamačius panašią sistemą Suomijoje, tik ten autobusų stočių operatorius yra beveik vieno juridinio asmens rankose. „Kautros“ direktorius mano, jog jei nedings kitų įmonių noras bendradarbiauti ar nebus padaryta kokių nors klaidų, didesnių kliūčių sėkmingai gyvuoti siuntų pervežimo maršrutiniais autobusais sistemai neturėtų kilti. Pagrindinis stimulas visuomet išliks išnaudojant jau turimas priemones uždirbti papildomų pinigų.
Pasak rengėjų, konkursas šiemet tapo reikšmingiausiu įvykiu Lietuvos transporto ir logistikos srityje. Rinkimų „Lietuvos transporto lyderiai 2009“ tikslas – įvertinti ir atkreipti dėmesį į transporto ir logistikos sektoriaus geriausius atstovus ir sunkmečiu efektyvią veiklą vykdančias įmones. Todėl ne mažiau svarbūs ne tik nominacijos laimėtojai, bet ir kiti pretendentai.
Pretendentų netrūko
Į „Lietuvos metų vežėjo 2009“ apdovanojimą taip pat pretendavo tarptautiniu krovinių vežimu užsiimanti bendrovė „Evekas“, įdiegusi kokybės ir užsakymų valdymo sistemą, ir transporto įmonė „Vilktukas“, sėkmingai važinėjanti netradicinias maršrutais Balkanų šalyse, bei pirmoji, pramynusi kelius į nepriklausomą Gruziją.
Įmonės direktorius Rimantas Rasčius, paprašytas plačiau papasakoti apie kliūtis, pralaužiant kelius į tolimas šalis, teigia, kad pagrindinis sunkumas, su kuriuo tenka susidurti, – informacijos trūkumas. „Norėdami pasiekti Gruziją, informaciją rinkome įvairiausiais būdais. Netgi kalbinome Vytarą Radzevičių, kad papasakotų apie galimybę pasiekti šią šalį per Turkijos šiaurės rytų pusę. Visgi vėliau radome būdų, kaip į Poti uostą patekti keltu. Deja, išvykstant namo, teko prašyti diplomatų pagalbos, nes vietos į keltus iš šio uosto, pasirodo, būna užimtos kelis mėnesius į priekį“, – prisimena bendrovės „Viltukas“ direktorius.
„Lietuvos metų ekspeditorius 2009“ – bendrovė „Rhenus Svoris“

BFL
Šiemet UAB „Rhenus Svoris“ pirmoji iš Baltijos šalių tapo ekspeditorius jungiančios prestižinės organizacijos „System Allianz Europe“ nare, į kurią priimami tik griežtus kriterijus atitinkantys privatūs ekspeditoriai, dirbantys šios organizacijos krovinių keitimosi sistemoje ir kokybės valdymo programose.
Pirmosios privataus kapitalo Lietuvoje transporto įmonės „Rhenus Svoris“ žinomos jau nuo 1989 m. Du dešimtmečius Lietuvos rinkoje gabenimo kelių transportu srityje dirbanti įmonė pastaraisiais metais didžiausią dėmesį skiria naujiems produktams kurti ir savo klientų poreikiams patenkinti transporto ir logistikos srityje.
„Rhenus Svoris“ priklauso vienai iš didžiausių Europoje logistikos grupių – „Rhenus Logistics“, kurią sudaro 290 atstovybių ir beveik 18 tūkst. darbuotojų. Ilgametė patirtis, platus partnerių tinklas leido įmonei išplėtoti nuolatinių maršrutų iš Europos šalių sistemą. Bendrovė turi 30 nuolatinių krovinių gabenimo linijų Europoje. Daugiau kaip 30 „Rhenus Svoris“ sunkvežimių kasdien dirba Lietuvoje.
„Rhenus Svoris“ įsikūrė naujuose šiuolaikiniuose 4 tūkst. kv. m ploto sandėliuose su erdviu biuru Vilniuje, taip pat veikia biuras Kaune. Įmonės vadovas Arūnas Bertašius teigia, kad sustiprėjus finansiniam užnugariui, kompanija galės dar daugiau lėšų skirti investicijoms, teikti įvairesnes ir aukštesnės kokybės logistikos paslaugas.
Platus paslaugų spektras, išvystyta struktūra Europoje, aukštos kvalifikacijos darbuotojai bei atidus požiūris leidžia įmonei plėtoti ilgalaikę partnerystę tiek su klientais, tiek su tiekėjais.
Pretendentai
Bendrovė „Autoverslas“, nominuota „Lietuvos metų ekspeditoriaus 2009“ vardui, sukūrė sėkmingą automobilių, krovinių ekspedijavimo bei logistikos modelį, leidusį efektyviai plėsti veiklą Lietuvoje, Vakarų ir Rytų Europoje.
Nuo pat 1995 m., kuomet įmonė buvo įsteigta, pagrindinės jos vertybės išliko tos pačios – tai profesionalumas, kokybė ir patikimumas. Kompanijos vadovas Valdemaras Zakarauskas neieško ramios užuovėjos, jis visuomet atviras naujovėms ir iššūkiams, nuolatiniam tobulėjimui. Pasirinkus sėkmingą strategiją, įmonė tapo viena iš didžiausių logistikos kompanijų Lietuvoje, o ateityje siekia tapti pirmaujančia logistikos srities įmone visose Baltijos šalyse.
Dar viena nominantė – ilgametę patirtį turinti įmonė „Transekspedicija“, kuri po savo sparnu glaudžia ir smulkius vežėjus, suteikia jiems išskirtinių galimybių dirbti įmonės sukurtoje krovinių paskirstymo sistemoje.
UAB „Transekspedicija“ įsteigta 1990 m., jos akcinis kapitalas priklauso tik Lietuvos akcininkams. Tai yra viena iš didžiausių ekspedicinių kompanijų Lietuvoje, vežanti mažus, dalinius ir didelius krovinius. Įmonė kartu su savo filialais ir partneriais yra sukūrusi bendrą integruotą transporto tinklą, galintį patenkinti įvairiausius klientų poreikius, vežant krovinius visoje Europoje, Skandinavijos bei NVS šalyse.
Bendrovės direktorius Vidmantas Pelėda teigia, kad nors ekonominė situacija šiandien yra sudėtinga, verta žvelgti į ateities plėtrą. Įmonės vadovas jau dabar dairosi perspektyvių sričių ir investicinių nišų.
„Lietuvos metų logistikos operatorius 2009“ – „VPA Logistics“

BFL
Metų logistikos operatoriaus apdovanojimą bendrovė „VPA Logistics“ pelnė ne tik už logistikos centro sukūrimą, bet ir sugebėjimą sunkmečiu sėkmingai plėtoti verslą.
„VPA Logistics“ kolektyvui pasitikėjimo savo jėgomis netrūksta. „Krizės mes nebijome. Stengiamės jos neakcentuoti ir žvelgiame tik į priekį“, – teigia „VPA Logistics“ generalinis direktorius Darius Beinortas.
„VPA Logistics“ vykdo pervežimą nuo durų iki durų visame pasaulyje. Jie krovinius transportuoja, krauna, sandėliuoja, teikia laivų agentavimo paslaugas, atlieka muitinės operacijas, taip pat teikia visas logistines pridėtinės vertės paslaugas.
Pradėję nuo vieno sandėlio, „VPA Logistics“ savo veiklą išplėtė iki daugiafunkcinio logistikos terminalo. Dabar kompanija turi per 75 tūkst. palečių sandėliavimo ploto. Didžioji dalis sandėlių – šaldytuvai.
Įmonė valdo du logistikos terminalus. Vienas iš jų yra Klaipėdos uoste KLASCO teritorijoje, kitas – Laistų tarptautiniame prekybos centre (LITC), įsikūrusiame šalia „Klaipėdos konteinerių terminalo“ ir Tarptautinės jūrų perkėlos.
Pačiame uoste yra 17 tūkst. palečių talpinantis šaltasis sandėlis, LITC – du sausieji sandėliai ir vienas sandėlis-šaldytuvas, kuriame galima nustatyti iki -29 laipsnių temperatūrą.
Logistikos centras įkurtas labai patogioje vietoje – šalia Klaipėdos uosto, Draugystės geležinkelio stoties. Krovinius iš LITC patogu gabenti tiek vandens transportu, tiek automobiliais, geležinkeliu.
Žada plėstis
Nors daugelis kompanijų svarsto, kaip išgyventi, „VPA Logistics“ kalba apie plėtrą. Ateityje logistai žada imtis negabaritinių bei birių krovinių krovos ir vežimo.
„VPA Logistics“ dar nuo seniau žinoma kaip šaldytų prekių logistai. Tačiau įmonė transportuoja ir sausus produktus, žaliavas, vartojimo prekes. „Mūsų kompanija dar tik mokosi pritraukti sausus krovinius, bet matome, jog šis verslas taip pat gana greitai auga“, – teigia D. Beinortas.
Įmonės vadovas tvirtina, jog šiais metais jų krovinių apyvarta padidėjo. Beveik visi kroviniai – tranzitiniai ir tik 5 proc. skirti Lietuvos rinkai, tačiau jų po truputį daugėja.
Pretendentai
UAB „Girteka“ yra bene didžiausia savo apyvarta ir sandėliavimo plotais Baltijos šalių regione, kur dirba daugiau kaip 1000 įvairių sričių profesionalų ir 600 automobilių. Įmonės valdomų sandėlio bei administracinių plotas viršija 82 tūkst. kv. m. Logistikos operatoriaus paslaugas teikianti grupės įmonė UAB „Girtekos logistika“ yra šaldomų produktų, daržovių, vaisių bei akcizinių prekių sandėlių operatorius.
Du sėkmingai veikiantys modernūs logistikos centrai šalia sostinės ir kitąmet duris atversiantis naujasis logistikos centras Klaipėdos LEZ – tai tėra UAB „Vingės terminalas“ grupės darbų pradžia. Per dvejus artimiausius metus Minske planuojama atidaryti jau ketvirtąjį grupės logistikos centrą, padėsiantį geriau aptarnauti tranzitinius krovinius.
„Lietuvos metų transporto strategija 2009“: sunkiasvorių krovinių gabenimo per Lietuvą galimybių studija

BFL
Nominacijoje įvertintą unikalią sunkiasvorių ir didžiagabaričių krovinių gabenimo studiją apdovanojo Susisiekimo ministerija. UAB „Transvelas“ pristatė analogų neturintį darbą, kurio tikslas buvo nubrėžti optimalius didžiulių krovinių gabenimo maršrutus. Iki šiol kiekvienam tokiam projektui ruošta atskira speciali studija, statomi laikini infrastruktūros statiniai, gaištamas laikas ir prarandamos lėšos.
Studija atlikta atsakant į klausimą, kaip racionaliai atgabenti krovinius nuo Klaipėdos iki Visagino. Tyrimą užsakė „Visagino atominė elektrinė“, žvelgdama į būsimosios atominės elektrinės statybų niuansus. Prasidėjus šiems statybų darbams, sunkiasvorių didžiagabaričių krovinių gabenimo problema taps ypač aktuali. UAB „Transvelas“ atliktos studijos „Naujos atominės elektrinės sunkiasvorių ir didžiagabaričių bei kitų krovinių transportavimo maršruto tyrimas“ tikslas buvo suformuluoti galimus gabenimo kelius atsižvelgiant ne tik į AE reikalingų komponentų vežimą – gabenamų krovinių svorio ir gabaritų spektras pakankamai platus. Ši studija – bene pirmas darbas, kuriame kompleksiškai įvertintas Lietuvos transporto sistemos, kelių, vandens, geležinkelių galimybės. Į studijos nubrėžtas gaires galės orientuotis ne tik verslo, bet ir valstybės institucijos. Tikimasi, kad joje numatytos didžiagabaričių sunkiasvorių krovinių gabenimo trasos bus patvirtintos ir Vyriausybės nutarimu. Studijoje pateikiami keli sunkiasvorių ir didžiagabaričių krovinių gabenimo maršrutai. Pirmasis – krovinių, kurių svoris siekia 250 t, gabenimas automobilių transportu maršrutu Klaipėda–Salantai. Krovinius, kurių svoris didesnis – nuo 250 iki 1 000 t, siūloma vežti automobilių transportu maršrutu Klaipėda–Palanga–Salantai. Taip pat pateiktas ir trečiasis variantas, jungiantis abu minėtus būdus: krovinius, sveriančius iki 205 t ir 250–1 000 t, rekomenduojama gabenti maršrutu Klaipėda–Jokūbas.
Krovinių gabenimas, pasitelkiant multimodalų būdą, maršrutu Klaipėda–Vilkija vidaus vandenų transportu ir Vilkija–Šeduva–Visaginas autotransportu yra laikomas vienu iš racionaliausių. Taip pat galimas variantas gabenti krovinius ir geležinkelio transportu, tačiau geležinkeliais gabenti platesnius nei 6 m krovinius neracionalu, todėl tikimybė, kad bus naudojamasi kitomis transporto rūšimis didelė. Sudarant sunkiasvorių ir didžiagabaričių krovinių gabenimo trasas, susidurta su išvažiavimo kelių iš Klaipėdos problema, nuodugniai analizuotos krovos kompanijų terminalų galimybės bei alternatyvūs variantai.
„Lietuvos metų pažangioji technologija 2010“ – „Driver Support“

Scania
Specialioji nominacija „Lietuvos metų pažangioji technologija 2010“ atiteko Švedijos gamintojui „Scania“, sukūrusiam unikalią vairuotojų mokymo programą „Driver Support“, įdiegtą į sunkvežimio prietaisų skydelį.
Ji įvertina vairuotojo vairavimo stilių, atsižvelgdama į vietovės reljefą, ir pataria, kaip efektyviai ir taupiai vairuoti sunkvežimį. Programos pagalba sunkvežimio vairuotojui galima lengvai išmokti sklandaus vairavimo mieste ir autostradoje. Užmiestyje programa siūlo atkreipti dėmesį į reljefo ypatumus, teisingai perjungti pavaras ir parinkti greitį bei laiku stabdyti. Sistema analizuoja sunkvežimio kelionės parametrus ir praneša apie didesnius nukrypimus nuo optimalaus darbo režimo.
„Scania“ išsiskyrė iš kitų gamintojų tuo, kad vairuotojo mokymą bei tobulinimą perkėlė į kasdienį jo darbą. „Driver Support“ elektroninė sistema yra lyg žaidimas, įtraukiantis vairuotoją į taupymo ir teisingo vairavimo lenktynes. Prietaisų skydelyje esančiame ekrane procentais ir žodinėmis replikomis nuolat vertinamas vairuotojo darbas. Gyvai iliustruojami pagrindiniai vairavimo aspektai: pavarų keitimas, stabdymas, įsibėgėjimas ir tikslinis riedėjimas. Jei greitėjama ar stabdoma per staigiai – daug balų surinkti nepavyks, o ir replikos virsta patarimais, šaukte šaukiančiais, ką reikia daryti tokiu atveju.
Sistema pakankamai objektyvi, nes puikiai įvertina reljefą, atsitiktinius veiksmus, tokius kaip priverstinis stabtelėjimas, ir už mažus nusižengimus pernelyg nebaudžia. Tai yra lyg mažas kompiuterinis žaidimas, tačiau jo tikslas – labai kilnus ir duoda puikią grąžą. Kartą išbandę šią sistemą, nesunkiai galime įsivaizduoti, kaip po kelerių metų bus rengiami neformalūs geriausiųjų vairuotojų rinkimai taupumo srityje.
„Lietuvos metų krovininis automobilis 2010“ – „Volkswagen transporter“

Volkswagen
Distribucijos ir vietinio krovinių gabenimo technikos specialistų komisija „Lietuvos metų krovininiu automobiliu 2010“ įvardino naująjį „Vokswagen Transporter“.
Pagrindiniais vertinimo kriterijais tapo automobilių eksploatacijos ypatumai, vairavimo komfortas ir pritaikymas krovinių paskirstymo verslui. Pretendentų į šių metų „Lietuvos transporto lyderių“ rinkimų nominaciją „Lietuvos metų krovininis automobilis 2010“ buvo net 11. Jie – labai įvairūs, tačiau visi priskiriami transporterių klasei. Pirmiausia išvardinsime automobilius, kurie nebuvo klonuoti. Tai – „Toyota Hiace“, „Volkswagen Transporter“, „Ford Transit“, „Hyundai H-1“, „Mercedes- Benz Vito“.
Antrasis sąrašas – dvi daugiavaikės automobilių šeimynos, turinčios trynukus. Pirmoji – „Opel Vivaro“, „Renault Trafic“ bei „Nissan Primastar“. Antra trijulė – „Fiat Scudo“, „Citroen Jumper“ ir „Peugeot Ekspert“. Autoritetingai komisijai teko gerokai paplušėti, kad iš tokios gausios pretendentų kompanijos išrinktų geriausiąjį. Nors „Volkswagen Transporter“ – tikras darbinis arkliukas, tačiau važiavimo ir komforto funkcijos yra nepralenkiamos. Galingesni, ekonomiškesni, ilgaamžiškesni – taip galima apibūdinti plačią „Transporter“ variklių gamą. Protingos TDI variklių technologijos reiškia didesnę galią ir kuro ekonomiją. Galima rinktis iš šešių variklių, kurie skiriasi galia. Keturi dyzeliniai varikliai su įpurškimo ir siurblio technologijomis, suvartojantys 6 l/100 km, įtikina ne tik vairuotojus, bet ir buhalterius. 6 pakopų automatinė pavarų dėžė įmanoma su benzininiu V6 varikliu bei su 2,5 l TDI varikliu. Saugumą siūlo ESP, ABS, EDS ir ASR sistemos. Nepriklausoma pakaba, galingi varikliai užtikrina stabilų važiavimą ir pilnai pakrauto, ir tuščio automobilio. Už didelių transporterio durų rasite beveik stačiakampį krovinių skyrių. „Transporter Kasten“ yra keturių svorio kategorijų – 2,6 t, 2,8 t, 3 t ir 3,2 t. Krovumas prasideda nuo 0,8 t, 1 t, 1,2 t iki 1,4 t, o krovinio skyriaus talpa yra nuo 5,8 m³ iki 9,3 m³.
„Lietuvos metų publikos vilkikas“ – „IVECO Eurocargo“

Iveco
Žurnalo skaitytojų balsais išrinktas ir didžiausias publikos simpatijas pelnęs sunkvežimis. Tai – nepakeičiamasis tiekėjas „IVECO Eurocargo“.
Naujasis rinkimuose dalyvavęs „Eurocargo“ paveldėjo visus geriausius savo pirmtakų, pasirodžiusių dar 1991 m., bruožus. Jis net 8 kartus buvo apdovanotas „Metų sunkvežimio“ titulu. Iki pat 2007 m. pabaigos pagaminta ir parduota daugiau kaip 400 tūkst. šios transporto priemonės vienetų. Naujasis sunkvežimis atsinaujino tiek savo išore, tiek vidumi. „Bertone“ studijos sukurtas išorės vaizdas paremtas paskutiniais dizaino kriterijais. Nors sunkvežimio kabina išsiskiria nauju dizainu, tačiau IVECO šeimos bruožai aiškiai matomi. Moderni ir stilinga kabina suteikia malonumo vairuojant šį automobilį. Naujojo sunkvežimio interjeras papuoštas ergonomišku monochrominiu plastiku bei patogiomis sėdynėmis, aptrauktomis naujos kartos tekstile. Kabinos formą pagražina šoniniai oro deflektoriai, kurie nukreipia oro srautą, apsaugo dureles ir rankenėles nuo nešvarumų. Naujų formų lempos integruotos į plastikinį bamperį, kuris kartu su ratų arkomis gali būti nudažytas ta pačia, kaip ir kabinos, spalva. Be buvusių pavarų dėžių, kurios buvo gerokai palengvintos, pasiūlyta naujos kartos ZF „Eurotronic“ pavarų dėžė. „Alison“ firmos automatinė pavarų dėžė taip pat siūloma sunkvežimiams nuo 7,5 iki 12 t. Galima pasirinkti iš septynių „Tector“ variklių ir dviejų skirtingų konfigūracijų, kuriose naudojamas „Common Rail“ aukšto spaudimo įpurškimas. Naujieji „Tector“ šeimynos varikliai apginkluoti SCR technologija, tad sunkvežimis atitinka Euro 5 ekologines normas.
Sunkvežimių nuo 6 iki 26 t klasėje „Iveco Eurocargo“ gali pasiūlyti daugiau kaip 300 bazinių modelių ir apie 3 000 modifikacijų, kurios puikiai tinka įvairioms transporto, kelių priežiūros, komunalininkų bendrovėms ar kitoms tarnyboms. Buvo numatyta, kad „Eurocargo“ automobilių asortimentas atitiktų įvairiausius galimus pritaikymų ir operatorių reikalavimus. Žemos važiuoklės 4×2 modeliai puikiai tinka vežimams miesto ribose, o, pavyzdžiui, 4×4 modelis dėl savo standartinės visų ratų varymo pavaros nesunkiai įveikia net ir labai sudėtingus kelius.
K modeliai turi diferencialo blokuotę, apsaugines radiatoriaus groteles, lakštinio plieno bamperius ir lengvai išvalomą saloną. Visa tai specialiai sukurta naudoti karjeruose ar statybos aikštelėse. Norintieji geriausio renkasi iš plataus „Eurocargo“ asortimento, mat komplektuojant sunkvežimį, galima pasirinkti daug alternatyvių variantų.
„Lietuvos metų vilkikas“ – „Renault Midlum“

Renault
Tai – Prancūzijos ir kitų Vakarų Europos miestelių pažiba, konstruktorių nuo pat pradžių kurtas miesto distribucijai bei vietinio išvežiojimo paslaugoms. Kompaktiškas, labai manevringas sunkvežimis darbą paverčia produktyvesniu, o vairuotojo kasdienybę apgaubia komfortu ir saugumu. Galimos 75 skirtingos „Renault Midlum“ važiuoklių konfigūracijos visoje bendrosios masės nuo 7,5 iki 18 t gamoje. Variklių galios paletė taip pat plati – galima rinktis nuo 180 iki 300 AG. Siekiant patenkinti kylančią paklausą automatizuotoms pavarų dėžėms, yra galimybė pasirinkti „Optitronic“ automatinę pavarų dėžę, komplektuojamą su DXi5 ir DXi7 varikliais. Ši pavarų dėžė yra labai vertinama vartotojų, dirbančių mieste. Dėl degalų šių transmisijų sutaupoma iki 7 proc., lyginant su kuro sąnaudomis, esant mechaninei pavarų dėžei. Mažesnės degalų sąnaudos, mažesnė išmetamųjų dujų, sukeliančių šiltnamio efektą, emisija bei padidintas saugumas dėl visų diskinių stabdžių kartu su EBS – visa tai rasite „Renault Midlum“ standartinėje įrangoje. Naujoji automatinė pavarų dėžė suderinta, siekiant patenkinti specifinius prekių išvežiojimo verslo poreikius. Iš daugelio pavarų dėžės režimų galima išskirti labai naudingą „Economy“ režimą. Labai pravers ir „Manoeuvre“ režimas, kuris padidina transporto priemonės vairavimo ir variklio darbo preciziškumą, esant mažiems greičiams, susiejant sankabos poziciją su akseleratoriaus pozicija. Siauriausia kabina rinkoje gamintojai vadina 2,10 m pločio siūmodelomą modifikaciją. Prireikus erdvesnės kabinos, rekomenduojama rinktis „Renault Premium Distribution“ modelį. Dėmesį verta atkreipti į lengvą, patogų ir saugų išlipimą bei įlipimą į kabiną – durys atsidaro 90º, neslidūs laipteliai. Atskirai pasirenkamos papildomai įstiklintos durys atveria panoraminį vaizdą, padidina saugumą.
Kiti pretendentai į šių metų „Lietuvos transporto lyderių“ rinkimų nominaciją „Lietuvos metų vilkikas 2010“ buvo šeši naujausi ir moderniausi sunkvežimiai, kuriuos vienijo svarbus požymis − bendroji masė. Specialistai juos vadina tiesiog „dvylikatoniais“, nes jų bendroji masė siekia 12 t. Tai − DAF LF, IVECO „Eurocargo“, MAN TGL, „Mercedes- Benz Atego“ ir „Volvo FL“.