Lenktynininkas Antanas Juknevičius su šturmanu Dariumi Vaičiuliu iš Pietų Amerikos grįžta pakiliai nusiteikę. Šis duetas Dakaro ralyje finišavo 21 -as ir pasiekė geriausių lietuvių rezultatų varžybų istorijoje.
Iki šiol aukščiausią vietą šiose lenktynėse – 24-ąją – 2015 metais buvo užėmęs Benediktas Vanagas. Tačiau šiemet jis nebaigė varžybų dėl automobilio gedimo. Toks pat likimas ištiko ir Vaidotą Žalą.
Vienintelis ralyje likęs lietuvis A. Juknevičius kasdien važiavo vis stabiliau ir pamažu kilo į viršų.
Kelia kartelę
Likus dviem dienoms iki varžybų pabaigos A. Juknevičiaus ekipažas buvo 25-as, nors tik keliomis minutėmis atsiliko nuo poros artimiausių konkurentų. Situacija pasikeitė priešpaskutiniame etape. Per jį lietuvis aplenkė pagrindinius varžovus, be to, dėl automobilių gedimų savo pasirodymą baigė dar du aukščiau buvę lenktynininkai, tad A. Juknevičius ir D. Vaičiulis, važiavę „Toyota“, įsiveržė j 21-ąją poziciją. Paskutiniame etape greičio ruožas siekė tik 64 kilometrus ir neturėjo jokios įtakos galutinei rikiuotei.
,.Malonu, kad tokiame rimtame ralyje suteikėme lietuviams džiugių emocijų ir pasiekėme naują rekordą. Visuomet norėjau, kad Baltijos šalių lenktynininkai nuolat koptų aukštyn. Taigi šią kartelę pakėlėme dar aukščiau, o ateityje mėginsime patys ją peršokti“, – pažymėjo 42 metų lenktynininkas, kuriam tai buvojau aštuntas Dakaro ralis.
Vis dėlto jis įsitikinęs, kad galėjo finišuoti anksčiau. Penktajame etape po neatsargaus šuolio per trampliną lūžo automobilio kardanas. Be šios svarbios pakabos dalies „Toyota“ tapo varoma ne visais keturiais, o tik užpakaliniais ratais. Tokiomis sąlygomis važiuoti smėlynais ir kopomis buvo sudėtinga. Lietuviai apskaičiavo, kad dėl to prarado apie tris valandas. Jos būtų leidusios palypėti dar keliomis pozicijomis į viršų.
„Visuomet norisi daugiau, juk dvidešimtukas buvo visai šalia. Tačiau kai imi vertinti priekyje esančių komandų biudžetus ir naują techniką, supranti, kad atlikai didžiulį darbą, – kalbėjo A. Juknevičius. – Šiemet mes dirbome puikiai. Turėjome gerai parengtą automobilį, D. Vaičiulis irgi sėkmingai susidorojo su šturmano pareigomis, todėl buvome subrendę geram rezultatui galutinėje įskaitoje.“
Patirtis pranoko greitį
Automobilių klasėje niekas negalėjo prilygti prancūzų „Peugeot“ komandai -ji užėmė visą prizininkų pakylą. Čempionu tapo Misteriu Dakaru vadinamas 51 metų Stephane’as Peterhanselis. Šis titulas prancūzui skirtas ne veltui – sunkiausias lenktynes jis laimėjo jau 13-ą kartą. 6 sykius S. Peterhanselis triumfavo važiuodamas motociklu, 7 – automobiliu.
Tarp jo ir klasikinio ralio meistro Sebastieno Loebo vyko atkakli kova. Per paskutinius etapus abu spaudė iš paskutiniųjų, bet labiau prityrusiam S. Peterhanseliui pavyko išsaugoti penkių minučių pranašumą. Nugalėtojas pripažino, jog varžovas važiavo labai greitai, tačiau akcentavo savo turtingą patirtį.
„Lenktynių pradžioje nebuvau tikras, kad laimėsiu. Turėjome 6-7 realius pretendentus. Vėliau jų sumažėjo iki 4, o antrą savaitę likome tik mudu su S. Loebu. Kova buvo rimta. Jis greitas, bet aš – labiau patyręs. Šalti nervai ir patirtis man padėjo išlikti pirmam, nes žinome, kad priešpaskutiniame etape S. Loebas skubėdamas pasuko ne ten ir prarado kelias minutes. Mano užduotis buvo priversti jį lėkti kiek gali ir padaryti klaidą. Todėl negalima sakyti, kad man tik pasisekė. Siekiau to kryptingai“, – pasakojo S. Peterhanselis.
Trečias finišavo Cyrilas Despres, anksčiau penkis kartus laimėjęs ralį važiuodamas motociklu. Šiemet varžybas baigė 58 automobilių ekipažai iš 94 startavusių.
Motociklų klasėje pirmą kartą nugalėtoju tapo Didžiosios Britanijos atstovas. Laurai atiteko 27-erių Šamui Sunderlandui (KTM). Jis pirmavo nuo penktojo etapo, tad antrą lenktynių savaitę nejautė rimtos konkurencijos. Be to, britui padėjo aplinkybės, eliminavusios pagrindinius motociklininko varžovus. Pernykštis čempionas australas Toby Price’as susilaužė koją, čiliečio Pablo Quintanillos pasirodymą nutraukė avarija, o ispano Joano Barredos Borto viltis laimėti palaidojo teisėjų skirta valandos nuobauda.
Beje, ankstesni du (2012 ir 2014 m.) Š. Sunderlando bandymai šturmuoti Dakaro ralį baigėsi technikos gedimais ir ankstyvomis kelionėmis namo, bet britas nenuleido rankų ir siekė savo tikslo. Jo atstovaujama austrų komanda KTM ir toliau karaliauja Dakare. Motociklų varžybas KTM laimėjo jau 16 metus iš eilės.
Sunkvežimių klasėje lyderės titulą susigrąžino rusų „Kamaz“ komanda. 32-ejų Eduardas Nikolajevas pakartojo 2013-ųjų sėkmę. 2006-2010 metais jis dalyvavo ralyje kaip daugkartinio nugalėtojo Vladimiro Čagino šturmanas.
Pernykštis varžybų laimėtojas olandas Gerardas de Rooy’us, važiavęs sunkvežimiu „Iveco“, šiemet tenkinosi trečiąja vieta.
Į Afriką negrįš
Dakaro ralis Pietų Amerikoje vyko jau 9 kartą. Varžybos iš Afrikos per Atlantą perkeltos 2009-aisiais dėl realios teroristinių išpuolių Mauritanijoje grėsmės.
Tačiau šiemet organizatorių ir lenktynių dalyvių planus kaip niekada koregavo gamtos stichijos. Dėl smarkių liūčių ir purvo nuošliaužų buvo atšaukti du ralio etapai, dar du sutrumpinti. Nemažai lenktynininkų reiškė pasipiktinimą, ragino sugrįžti į Afriką, kur lietus nekėlė tokių problemų.
Vis dėlto Dakaro ralio organizatoriai nieko keisti neketina. Jo direktorius Etienne’as Lavigne’as patikino, kad ir 2018-aisiais bus lenktyniaujama Pietų Amerikoje. Kitų metų varžybų šalys organizatorės bus patvirtintos gegužės mėnesį.
Dakaro ralio prizininkai Automobiliai. 1. Stephane’as Peterfianselis (Prancūzija, „Peugeot”); 2. Sebastienas Loebas (Prancūzija, „Peugeot’)+5:13; 3. Cyrilas Despres( Prancūzija, „Peugeot”)
+33:28;… 21 .Antanas Juknevičius (Lietuva, „Toyota”)+10:11:42.
Motociklai. 1. Šamas Sunderlandas (Didžioji Britanija, KTM); 2. Matthiasas Walkneris (Austrija, KTM) +32:00; 3. Gerardas Farresas (Ispanija, KTM) +35:40.
Keturračiai. 1. Sergejus Kariakinas (Rusija, „Yamaha”); 2. Ignacio Casale (Čilė, „Yamaha“)+1:14:51; 3. Pablo Copetti (Argentina, „Yamaha”)+4:20:19.
Sunkvežimiai. 1. Eduardas Nikolajevas (Rusija, „Kamaz”); 2. Dmitrijus Sotnikovas (Rusija, „Kamaz”) +18:58; 3. Gerardas de Rooy’us (Olandija, „lveco”)+41:19.