Konteinerinio šaudyklinio traukinio „Baltijos vėjas“ projektas skirtas skatinti prekybinius santykius tarp ES, Baltijos ir trečiųjų šalių. Patraukli krovinių vežimo kainodara suteiks geras galimybes verslininkams vežti savo produkciją, pasinaudojant modernia geležinkelių infrastruktūra palankiomis sąlygomis. Šaudykliniu traukiniu „Baltijos vėjas“ yra vežami 20 ir 40 pėdų universalūs ir specializuoti konteineriai. Projekte dalyvauja Prancūzijos, Lietuvos, Rusijos ir Kazachstano kompanijos.
Konteinerinis traukinys „Baltijos vėjas“ pirmą kartą iš Vilniaus Panerių geležinkelio stoties į Kazachstano miestą Kostanay išvyko praeitų metų rugsėjį. Traukinio operatorius – Vilniaus bendrovė „Hoptrans Projects“. 2008 m. įkurtos tarptautinės logistikos ir transportavimo kompanijos „Hoptrans Projects“ specializacija yra geležinkelio pervežimų srityje – kroviniai pervežami konteineriais, grūdovežiais, pusvagoniais bei dengtais vagonais. Kartu su partneriais bendrovė teikia visas transportavimo paslaugas oru, jūra, keliais, taip pat – bet kokiu kombinuotu transportavimo būdu.
Projekto įgyvendinimas prasidėjo 2013 m. pavasarį, kai Rusijos kompanija „Transkonteiner“ su Lietuvos bendrovė „Hopstrans Projects“ laimėjo „Peugeot“ skelbtą konkursą vežti jų gaminamas autodetales į Kazachstaną. Tai buvo vieningas projektas, į kurio pasiūlymą įėjo konteineriai, geležinkelio platformos ir palankūs tarifai kroviniams vežti iš Vilniaus į Kustanay.
Bendrovės „Hoptrans Projects“ generalinis direktorius Valdas Tutkus teigė, kad iš pradžių apie traukinį nebuvo kalbėta, rūpėjo tik konteinerių pervežimas. Norint laimėti konkursą, visi dalyviai privalėjo turėti savo pajėgumus: konteinerius, geležinkelio platformas ir patrauklius geležinkelio tarifus. Tuo pagrindu dalyvauti konkurse buvo pakviesta stambi Rusijos kompanija „Transkonteiner“. „Sugebėjome traukinį „Baltijos vėjas“ išauginti iki 100 konteinerių ir pamatėme, kad turime nuolatinį krovinių kiekį, palaikantį šio traukinio stabilumą“, – teigia V. Tutkus. Svarbu, kad prie traukinio formavimo prisidėjo ir pagrindiniai mūsų įmonės partneriai: UAB „Autoverslas“, Kazachstano gamykla „Unico Logistics“ ir bendrovė Lietuvos geležinkeliai.
Nesustabdomas augimas
Projektas „Baltijos vėjas“ įgavo pagreitį tik po to, kai Vilniuje apsilankė ir su Lietuvos susisiekimo ministru Rimantu Sinkevičiumi susitiko Kazachstano nacionalinės geležinkelių kampanijos prezidentas Askaras Maminas. Ministras R. Sinkevičius pakvietė Kazachstano verslininkus investuoti į viešuosius logistikos parkus Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Šaudyklinis traukinys, kuris turėjo keliauti iš Panerių geležinkelių stoties Vilniuje į Kazachstaną, buvo pratęstas iki Klaipėdos.
V. Tutkus teigia, kad prie projekto „Baltijos vėjas“ sėkmės prisidėjo glaudus bendradarbiavimas tarp bendrovės „Hopstrans Projects“ ir Lietuvos geležinkelių. Idėją aktyviai palaikė Lietuvos geležinkelių generalinis direktorius Statys Dailydka, Krovinių vežimo direkcijos direktorius Stasys Gudvalis, Panerių geležinkelio stoties viršininkas Kazimieras Akuševičiaus. Šaudyklinio traukinio maršruto atstumas iš Vilniaus į Kostanay driekiasi daugiau nei 3200 km, kurį jis nuvažiuoja per 5 paras. 2013 m. buvo organizuoti šeši traukinio „Baltijos vėjas“ važiavimai, kuriais pervežta 514 TEU konteinerių. Šiuo metu traukinys važiuoja tris kartus per mėnesį, o pagrindinį krovinį formuoja bendrovė „Autoverslas“, kuri kiekvieną mėnesį gabena apie 80 konteinerių. Tiesa, „Hoptrans Projects“ vadovas V. Tutkus yra įsitikinęs, kad traukinys gali važiuoti ir dažniau, nes jau dabar be pagrindinio kliento yra dar keturios įmonės, panorusios šaudykliniu traukiniu vežti krovinius į kitus Kazachstano miestus, todėl šio traukinio potencialo augimas yra didelis.
Efektyvų darbą užtikrina tarptautinės kompanijos „Transkonteiner“ ir UAB „Hoptrans Projects“ bendradarbiavimas, kurio pagrindu yra sugeneruotos konteinerių bazės ir greita pervežimų reakcija. Kompanija „Transkonteiner“ turi apie 150 atstovų visame pasaulyje.
Lietuvoje pervežimų geležinkeliais operatorius bendrovė „Hoptrans Projects“, generuojanti užsakymus, po kliento užsakymo kroviniui pervežti konteineriais, pateikia suformuotą pasiūlymą per savaitę. „Apie 50 konteinerių visada stovi Lietuvoje. Jie tarnauja kaip rezervas. Jeigu prireikia konteinerių, galime operatyviai pateikti jų reikiamą kiekį į bet kurį geležinkelio terminalą Lietuvoje. Taip pat galime operatyviai pristatyti konteinerius net ir iš Maskvos. Galime pristatyti reikiamą konteinerių kiekį iš Rygos ar iš Kaliningrado į Lietuvą per tris dienas“, – pasakoja bendrovės „Hoptrans Projects“ direktorius V. Tutkus. Konteinerių rezervas yra laikomas privačiuose terminaluose Lietuvoje, kuriems yra naudinga teikti nemokamą jų saugojimo paslaugą, nes krovimo bei krovinių forminimo darbai vyksta jų teritorijoje. V. Tutkus priduria, kad nemokama konteinerių laikymo paslauga yra stimulas terminalams uždirbti iš krovos darbų, bet tuo pačiu metu klientui nekeliama kaina už suteiktas paslaugas. Be šaudyklinio traukinio „Baltijos vėjas“, bendrovė „Hoptrans Project“ per metus papildomai veža apie 10 tūkst. konteinerių.
Aukso vidurys
Krovinių gabenimas konteineriniais traukiniais dideliais atstumais yra pranašesnis už kitas tradicines transporto rūšis – kelių, jūrų ar oro transportą. Geležinkelių transportas kaip paslaugos rūšis yra gerokai pigesnis, spartesnis, saugesnis ir patikimesnis. Vertinant iš kliento pozicijos, krovinių gabenimas konteineriniais traukiniais sugeba užtikrinti kur kas pigesnį, spartesnį ir saugesnį krovinių judėjimą į konkrečią vietovę nei tradicinės transporto rūšys. Traukinio „Baltijos vėjo“ greitis yra tris kartus didesnis nei vežant krovinius atskirai vagonais. Kur paslaptis? Viskas yra apgalvota ir suformuota taip, kad traukinys kuo mažiau stovėtų. Anot V. Tutkaus, muitinės dokumentai yra forminami Lietuvoje, todėl kitų šalių teritorijose netenka tiesiogiai susidurti su jų muitinėmis. Tranzitinėse šalyse kroviniai nėra tikrinami. Yra peržiūrimi tik jų dokumentai ir vagonų būklė – procedūra trunka apie porą valandų. Taip pat „Baltijos vėjas“ atitinka „traukinio“ sąvokos reikalavimus, nes juo vežama ne mažiau 57 sąlyginių konteinerio vienetų (TEU), todėl ir nėra stabdomas. Kitaip tariant – išvažiavęs iš Vilniaus traukinys „Baltijos vėjas“ tiesiu taikiniu šauna į Kazachstaną be papildomų sustojimų, išskyrus techninės būklės patikras.
Prie greito darbo prisideda ir operatyvi traukinio sekimo sistema, kuri fiksuoja atvykimo ir išvykimo laiką kiekvienoje stotyje. „Klientams užtenka tai, kad mes apie jų krovinių lokaciją pranešame kartą per parą. Žinoma, šią paslaugą reikia pirkti, o ją turi visi geležinkeliai – tiek Rusijos geležinkeliai (RŽD), tiek Lietuvos geležinkeliai (LG). Žinant vagonų vietą, galima labai tiksliai įvertinti esamą situaciją“, – teigia V. Tutkus. Šaudykliniam traukiniui yra taikomi specialūs tarifai ne tik per Lietuvą, bet ir per Rusiją ar Kazachstaną. Partneriškas kaimyninių šalių sutarimas, taikant specialius tarifus krovinių pervežimui, pritraukia daugiau krovinių ne tik šiam traukiniui, bet ir kitiems reguliariems traukiniams, vykdomiems šaudykliniu principu, nes tai sutaupo lėšų. Tam tikros nuolaidos taikomos ir Baltarusijoje. Anot bendrovės „Hoptrans Projects“ vadovo, nuolaidos nėra didelės, bet esant didelei konkurencijai, net ir vieno vežimo metu sutaupyti 10 eurų metų gale gali pasiekti milijoninę sumą. Svarbiausia, kad konteinerinio traukinio „Baltijos vėjas“ paleidimas yra naudingas visiems, nes yra sukurtas naujas krovinių srautas, atveriantis naujas galimybes rinkoje.
Šviesi ateitis
Kadangi „Hoptrans Projects“ siūlo didžiausią greitį, mažiausią kainą ir platformas su konteineriais, nugali rinkos dėsniai. Tikimasi, kad greitu metu traukinys kursuos penkis kartus per mėnesį, o tai reiškia nuolatinį krovinių didėjimą. Be to, krovinių pristatymas į Rytus leidžia efektyviai išnaudoti nuosavų projekto operatorės „Hoptrans Projects“ ir akcinės bendrovės Lietuvos geležinkeliai vagonų parką. Lietuvos geležinkelių generalinio direktoriaus pavaduotojas ir Krovinių vežimo direkcijos direktorius S. Gudvalis pažymi, kad šiuo metu Kazachstano ir Kinijos pasienyje yra atidaromas naujas pasienio punktas „Chorgos“. Tai suteiks galimybę sparčiau judėti kroviniams iš Kinijos per Kazachstaną į Europos šalis. Kinijos ir Kazachstano pasienis yra patrauklus ir Lietuvos verslininkams, plėtojantiems logistikos verslą, užsiimančiais krovinių pervežimu bei teikiantiems kitas krovinių ekspedijavimo paslaugas. „Noriu priminti, kad 2013 m. AB Lietuvos geležinkeliai atidarė atstovybę Kinijoje. Tai padės aktyviau atstovauti Lietuvos krovinių vežėjus, ekspeditorius ir logistus vienoje iš galingiausių Azijos šalių. Konteinerinis traukinys „Baltijos vėjas“, kurio operatorius yra „Hoptrans projects“, padidins Lietuvos kokurencingumą šiame Azijos regione“, – komentuoja S. Gudvalis. Kazachstano kompanijos, investavusios Lietuvoje, pritrauks daugiau krovinių ne tik iš savo šalies, bet ir iš kitų Azijos regiono šalių. Tikimasi, kad taip pasipildys Lietuvos terminalai kroviniais iš Azijos.
Specialistai teigia, kad kai kroviniai siunčiami pavieniais vagonais, labai sunku prognozuoti atvykimo laiką. Vagonai bet kuriame kelionės taške gali būti atkabinti ir pastatyti į aklakelį arba jie perstatinėjami neatsakingai, apgadinant krovinius. Naujojo konteinerinio traukinio privalumai akivaizdūs, nes galima viso to išvengti – kroviniai pristatomi numatytu laiku, be pažeidimų ir pigiau. Susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas mano, kad projektas yra svarbus tuo, jog traukiniu „Baltijos vėjas“ kroviniai keliauja iš Vakarų į Rytus, nes prieš įgyvendinant šį projektą didesnė krovinių srautų geležinkeliais judėjimo kryptis per Lietuvą buvo iš Rytų į Vakarus. „Labai džiaugiuosi, kad numatomas ir tolesnis krovinių transportavimo augimas šiuo traukiniu. Traukinio „Baltijos vėjas“ operatorė – UAB „Hoptrans Projects“ – dar pernai informavo, jog 2014 m. yra garantuotas pakankamas krovinių srautas traukinio stabiliam ir reguliariam važiavimo grafikui išlaikyti“, – teigia viceministras S. Girdauskas. Bendrovės „Hoptrans Projects“ duomenimis, šiuo metu vyksta derybos ir su kitomis įmonėmis, pageidaujančiomis dalyvauti krovinių pervežimuose traukiniu „Baltijos vėjas“.